Perspagina    Overzicht Spanbeton
Persbericht
Spanbeton

Spanbeton produceert railbalken voor Koningin Máximabrug

Spanbeton produceert prefab betonnen ZIP railbalken voor energieneutrale Koningin Máximabrug

Spanbeton uit Koudekerk aan den Rijn levert 147 prefab betonnen ZIP railbalken voor de Koningin Máximabrug in Alphen aan den Rijn. De brug bestaat uit zeven overspanningen van circa 25 meteren een beweegbare basculeklep om de scheepvaart door te laten. Spanbeton heeft in dit project op twee manieren een adviserende rol gespeeld en daarmee efficiënte bijdragen geleverd. Ten eerste biedt Spanbeton een duurzaam alternatief voor de bovenzijde van het dek, dat in een dwarshelling ligt. Dankzij deze helling wordt hemelwater  afgevoerd naar de zijkanten van de brug. Om deze helling te realiseren, is eigenlijk veel materiaal nodig. Met de oplossing van Spanbeton wordt echter grofweg 100 kubieke meter beton bespaard. Dit past bij de duurzame pijler binnen de aanbesteding, die is gegund aan TBI-onderneming Mobilis. Aan de ene zijde van de brug zijn liggers van 900 millimeter toegepast, aan de andere zijde liggers van 1000 millimeter. Het brugdek krijgt op die manier een kanteling, zodat alsnog regenwater afgevoerd wordt. Daarnaast is gekozen voor een constructie met natte knopen. Dit is een verbinding van beton en wapening die ter plaatse wordt gestort tussen het prefab wegdek en de kolommen. Deze verbinding vervangt de dwarsbalk, die doorgaans ter ondersteuning dient. Met deze methode ontstaat een brugdek met inwendige pijlerbalken, die de brugdekbelasting over de kolommen spreidt. Het voordeel is dat de onderzijde hierdoor vlak is, wat de brug een transparant karakter geeft. ‘Met toepassing van natte knopen is de technische expertise vanuit Spanbeton onmisbaar’, aldus Rens Olij, projectleider van Mobilis TBI. ‘Spanbeton is in een vroeg stadium rond de tafel gaan zitten met de betonconstructeur om de detaillering met betrekking tot wapening en krachtoverdracht door te spreken.’

PDF Persbericht

Downloads