Perspagina    Overzicht Spanbeton
Persbericht
Spanbeton

Spanbeton introduceert dwarsligger NG30 op Railtech Europe 2017

Unieke monoligger NG30 is beter bestand tegen hoge belastingen: eerste scheur in railseat treedt op bij 63.9 kNm waar 28 kNm is vereist

Spanbeton lanceert een nieuw type dwarsligger op RailTech Europe 2017, die plaatsvindt van 28 tot en met 30 maart in de Jaarbeurs Utrecht. De voorgespannen betonnen dwarsligger, genaamd NG30, is geschikt voor bogen met een kleine radius waar de trein grote kracht uitoefent op het spoor. De NG30 heeft twee belangrijke voordelen ten opzichte van de veel gebruikte 14-002 ligger. Ten eerste is het minder gevoelig voor slijtage dankzij een voorgemonteerd, robuust bevestigingssysteem: de W30 van Vossloh Fastening Systems. Uit testresultaten blijkt dat bij een belasting van 63.9 kNm de eerste scheur optreedt in de railseat van de NG30. Deze geteste belasting is ruim twee keer zo hoog als de vereiste 28 kNm. Bij de 14-002 ligger treedt de eerste scheur in de railseat eerder op, namelijk bij 48.8 kNm. Ten tweede vergemakkelijkt de NG30 de arbeid voor aannemers op de bouwplaats. In tegenstelling tot de 14-002 bevat de NG30 minder losse componenten. Diederik Oosting, directeur van Spanbeton: ‘Zo zijn de kraagbouten en het bevestigingssysteem voorgemonteerd. Dit leidt tot een kleinere foutmarge en reductie van montagetijd op de bouwplaats. Dit biedt arbotechnische voordelen: aannemers hoeven niet langer op hun knieën de spanklemmen te bevestigen.’

PDF Persbericht

Downloads

  • Spanbeton NG30 Visual 3D jpg0.00PBDownload