Fermacell timmert hard aan de weg om een grotere naamsbekendheid op te bouwen. Dit deed het bouwbedrijf door redactionele ruimte in te kopen. Echter: ditzelfde doel kun je ook kunt bereiken met pr. Hoe dan? Lees hieronder verder.
Fermacell staat als bouwtoeleverancier met regelmaat op vakbeurzen en neemt advertenties af in de vakbladen met als doel zichzelf op de kaart te zetten. Dit kan ook via een andere weg, namelijk door het structureel claimen van nieuws. Door op de lange termijn pr te bedrijven kan Fermacell voortdurend de boodschap laden en zo sturing geven aan het eigen imago. Het verschil: Fermacell betaalt de vakbladen niet voor advertentieruimte, maar komt nu met nieuwsonderwerpen gratis in de media. Dit met een hogere geloofwaardigheid en hoger bereik.
Doelstelling
We wilden de opdrachtgever neerzetten als een voorloper en autoriteit in de markt, voor nu en in de toekomst. Die boodschap (namelijk dat Fermacell een totaaloplossing biedt voor de afbouw van wanden, plafonds en vloeren) laden we door middel van gratis publiciteit.
Aanpak
We zijn begonnen met een proefdraaitraject: hierbij lieten we de marketing manager stap voor stap ervaren wat de meerwaarde is van pr. Het onderwerp van dit eerste pr-traject was de renovatie van het historische Kruisherenklooster in Uden, waar karakteristieke, monumentale details behouden moesten blijven. Voor binnenwanden is gekozen voor Fermacell gipsvezelplaten, vanwege de stootvastheid. Ook leverde Fermacell een vloer met geluidsisolerende oplossing. Omdat het om een oud pand ging, was elke afmeting anders. Daarom heeft Fermacell alle gipsvezelplaten op maat gemaakt. Dit project scoorde een flink aantal publicaties, in onder meer Renovatie Totaal, Bouw en Aanbesteding en de Aannemer.
Resultaat
Inmiddels is het vertrouwen in pr zo sterk gegroeid, dat Fermacell heeft besloten de focus te verleggen van adverteren naar pr. René Verkuijlen, marketing manager bij Fermacell: “We wilden toe naar een meer efficiënte invulling van ons communicatiebudget in een veranderend medialandschap. Daarbij was het doel om Fermacell met content marketing te positioneren als dé kennispartner voor de droge afbouw. Met het team van Procomm zijn we goed op weg om deze thought leadership te realiseren. Zij verstaan hun pr-vak als geen ander.” Fermacell bundelt de gratis publicaties periodiek in een groot boekwerk voor intern draagvlak. Het zien van dit resultaat maakt ons ook trots.