Terug

API Saint-Gobain

Dit jaar viert Saint-Gobain haar 350e jubileum. Een mooi moment om stil te staan bij de pr die we voor dochteronderneming Saint-Gobain API bedrijven. Hoe claimt een partij het nieuws, als zijn product voor het blote oog niet altijd te zien is? De truc zit hem in het zichtbaar maken van een verborgen constructie.

Saint-Gobain API uit Harderwijk ontwikkelt en produceert ophangsystemen voor plafonds. Wanneer het plafond volledig is afgewerkt, is deze constructie minder goed zichtbaar of soms zelfs geheel ‘verborgen’. Dit maakt het product echter niet minder interessant of nieuwswaardig: het is namelijk wel van essentieel belang voor het zichtbare resultaat. Via pr maken we het onzichtbare dan ook zichtbaar. Door het product inclusief de bijzondere eigenschappen bijvoorbeeld via een project te belichten, kan Saint-Gobain API het nieuws claimen richting de vakmedia. Op die manier geneer je op structurele basis een maximum aan gratis publiciteit. Zo bouwt Saint-Gobain API aan haar imago als marktleider die inspeelt op actualiteit.

Doelstelling
Saint-Gobain API was vooral bekend met een traditionele vorm van marketingcommunicatie. Daarnaast wilde onze opdrachtgever pr inzetten om zichzelf (sterker) te positioneren als innovatieve en oplossingsgerichte partij, die gaat voor kwaliteit. Deze boodschap brengt Saint-Gobain API structureel over de bühne via de journalist. Dit met een hoger bereik en meer geloofwaardigheid ten opzichte van adverteren.

Aanpak
Momenteel werken we op structurele ad hoc basis voor Saint-Gobain API. Hiervoor zetten we verschillende middelen in. Een aantal keer per jaar pakken we flink uit richting de vakmedia met een nieuwswaardig product of project. Hierbij is het de kunst om het ogenschijnlijk onopvallend product van API in de ‘schijnwerpers’ te zetten. Eén van de talloze voorbeelden is de renovatie van het Tuinstadhuis in Amsterdam. Hierbij zijn akoestische plafondeilanden toegepast, om een open karakter te creëren en tegelijkertijd geluidshinder te dempen. Deze eilanden zijn bevestigd met het Insula-ophangsysteem van Saint-Gobain API. Dit laatste wordt vanwege deze openheid beter zichtbaar. Een neutrale uitstraling was dan ook belangrijk. Ook heeft Saint-Gobain API een adviserende rol gehad en werk op maat geleverd. De architect wilde namelijk lichtarmaturen verwerkt hebben in de eilanden. Hiervoor moest het ophang systeem op enkele punten worden gewijzigd. Saint-Gobain API heeft de onderdelen in het voortraject aangepast zodat de eindresultaat precies zo werd als de architect dit wilde.

Resultaat
Juist de technische uitdagingen en oplossingen maken zo’n project nieuwswaardig en levert een berg aan gratis publicaties op. ‘Via deze media-aandacht, kan Saint-Gobain API zich continu laten zien (profileren) als innovatieve, oplossingsgerichte speler waarmee wij onze positie in de markt versterken. We merken dat steeds vaker aan ons gedacht wordt als er gezocht wordt naar hoogwaardige plafondoplossingen’, aldus Jan-Dirk Heesbeen, Product Manager bij Saint-Gobain API.