Nieuw waardecreatiemodel geeft inzicht in sociale impact van ROCKWOOL-producten
De bouw- en vastgoedsector moet gebouwen gezonder maken. Dat is beter voor het welbevinden van gebouwgebruikers en voor de winstgevendheid van gebouweigenaren. Dat stelt Dominique Goven, regional marketing manager Benelux, DACH countries & Middle East van ROCKFON, leverancier van akoestische plafondoplossingen en een dochteronderneming van ROCKWOOL. Goven doet zijn oproep naar aanleiding van de publicatie van het nieuwe MVO-jaarverslag van ROCKWOOL, getiteld ‘Less Talk. More Action. Time to Act!’ Goven: ‘In het streven om gebouwen energiezuiniger te maken, is de invloed van gebouwen op de gezondheid en veiligheid van gebouwgebruikers – aspecten van wat we sociale duurzaamheid noemen – naar de achtergrond verdwenen. En dit terwijl gebouwen primair voorzien in zowel huisvestingsbehoeften van mensen als hun activiteiten. Ongezonde en onveilige gebouwen leiden tot arbeidsproductiviteitverlies en ziekteverzuim. Dat resulteert in een flinke schadepost voor organisaties, want 90 procent van de exploitatiekosten van gebouwen bestaat uit personeelskosten. Meer aandacht voor de sociale duurzaamheid van gebouwen is dus niet alleen beter voor gebouwgebruikers, maar ook voor de winstgevendheid van organisaties.’
Om organisaties, bouwers en beleggers hierbij te ondersteunen, heeft ROCKWOOL in een zogeheten waardecreatiemodel de bijdrage van haar producten aan de ‘sociale prestaties’ van een gebouw in kaart gebracht. Goven: ‘Het model is een cijfermatige weergave van de toegevoegde waarde van onze steenwolproducten op het gebied van geluids-, licht- en binnenluchtkwaliteit. Deze gegevens, die door onafhankelijke partijen zijn berekend en getoetst, maken stakeholders bewust van de impact van onze producten op sociale prestaties. Daarbij geven ze inzicht in de potentie van steenwolproducten om die prestaties te verbeteren.’
PDF PersberichtDownloads
- RW MVO 2015 MONTAGE jpg0.00PBDownload