Harver schudt HR-sector wakker: het CV-tijdperk is ten einde
Big data is de toekomst voor HR-sector: minder verloop van werknemers (≤ 10 procent) en intensivering merkbeleving
Het CV is een ‘extreem ouderwets middel’ om een effectieve match te maken tussen werkzoekenden en werk. Het werkt simpelweg niet meer, stelt Harver uit Amsterdam, specialist in van a-z automated preselection decision support. Door het inzetten van zelflerende algoritmes kan beter voorspeld worden of er een match is tussen werkgever en potentiële werknemer. Om die reden heeft Harver geautomatiseerde preselectie software ontwikkeld gericht op grote volumes sollicitanten (vanaf 100) in customer facing jobs (lees; callcenters, retail en hospitality).
In plaats van kandidaten te selecteren op CV en vaak onderbuikgevoel, wordt intelligentie en specifieke competenties van potentiële kandidaten aan de hand van data getest. Zo doorlopen sollicitanten een aantal uit de dagelijkse praktijk nagebootste situaties in een online spel (gamification) waar zij op moeten handelen. De data die hier uit komt, biedt HR-managers een gevalideerde voorspelling van de beste kandidaten voor de functie. Ook gebruikt Harver hiervoor geanonimiseerde benchmark data. De best presterende mensen in de desbetreffende functie uit een soortgelijke organisatie en/of industrie dient hiervoor als maatstaf. Dus in 1 oogopslag is duidelijk wie wel of niet uit te nodigen. Daarbij wordt voor iedere kandidaat op basis van deze analyse de kans op succes voorspeld. Met als resultaat dat door het inzetten van geautomatiseerde preselectie software het verloop van medewerkers na 12 weken kan worden teruggedrongen tot minder dan 10 %. In de praktijk betekent dit tot wel 63% minder ‘mismatches’.
Het aannemen van de juiste mensen zorgt er bovendien voor dat een organisatie kan groeien. Dus op deze manier drukt de HR-professional zijn of haar stempel op de toekomst van de organisatie. Voor de sollicitanten is de nieuwe manier van solliciteren ook een aangename en waardevolle ervaring. Zij krijgen –ook bij afwijzing– een persoonlijk rapport met hun scores en beargumentatie waarom ze wel of niet geschikt zijn voor deze baan. ‘Zo werken we tegelijkertijd aan employer branding. De sollicitant krijgt een goed gevoel bij een organisatie. Immers: de sollicitant is steeds vaker ook je klant en die moet je netjes behandelen’, aldus Barend Raaff, algemeen directeur van Harver. Booking.com, Vodafone, arvato, CAK, ASR en Xerox gebruiken inmiddels de technologie van Harver.