Een persbijeenkomst of rondetafelconferentie biedt een organisatie een platform om met haar boodschap de doelgroep te bereiken en zo haar autoriteit in het werkveld te claimen.
Persbijeenkomsten
Wanneer je op ludieke wijze een product wil introduceren, of meer wil vertellen over een nieuwswaardig project, kan een persbijeenkomst het juiste middel zijn. Heeft een organisatie een bijdrage geleverd aan het grootste gebouw van Nederland? Of brengt een organistatie als allereerste een innovatief product uit? Gedurende een persbijeenkomst kun je een boodschap verkondigen aan de aanwezige journalisten. Je geeft zo niet alleen sturing aan de boodschap, parallel daaraan biedt je de journalisten de kans om direct vragen te stellen.
Een persbijeenkomst moet wel een duidelijke meerwaarde bieden. Enkel en alleen een persbericht voorlezen zal ervoor zorgen dat de journalist de volgende keer wel twee keer nadenkt voordat hij op een uitnodiging ingaat. Wel kun je journalisten uitnodigen op een (bouw)locatie en geef je ze een kijkje achter de schermen. Of indien het gaat om een productlancering kan de journalist met eigen ogen zien hoe het product werkt door middel van een demonstratie.
Een persbijeenkomst kan ook dienen ter inspiratie. Zo organiseerde Sigma Coatings de tiende editie van het SigmaCongres. Op een inspirerende locatie was het thema van de dag ‘Vandaag Over Morgen’, over hoe we morgen creëren, leven en werken, en daar vandaag al mee kunnen beginnen. Over verf werd niet gesproken. Wel zagen ruim 800 genodigden en een aantal door Procomm uitgenodigde journalisten een keur van inspirerende sprekers zoals een trendwatcher, architect, duurzaamheidsgoeroe aan zich voorbij komen.
Rondetafelconferentie
Een rondetafelconferentie gaat een stapje verder dan een persbijeenkomst. Het doel van een gesprek met gelijkwaardige partijen aan tafel is niet zozeer de besluitvorming: het is een open gesprek met experts in een specifiek werkveld. Dit moet leiden tot inzichten die bijdragen aan goede besluitvorming. Het gesprek kan tegelijkertijd de relevante issues en inzichten in het werkveld op de agenda zetten. Het is gebruikelijk de rondetafelconferentie te openen met een aantal uitdagende stellingen waarop alle gesprekspartners kunnen reageren. Door te discussiëren over deze stellingen en te luisteren naar de meningen en inzichten van anderen, kan nieuw inzicht worden gecreëerd. Een gespreksleider (onafhankelijk partij) leidt het gesprek.
De rondetafelconferentie kun je, net als een persbijeenkomst, inzetten als onderdeel van een structureel pr-traject om de journalist te bereiken. Bijvoorbeeld om een maximum aan free publicity te genereren, kan Procomm een persbericht met de belangrijkste conclusies uit de rondetafelconferentie versturen richting medialand. Ook verstevig je de positie van een organisatie als kennispartner door relevante issues en inzichten op de agenda te zetten.
Voor opdrachtgever Xella is bijvoorbeeld renovatie een belangrijk thema. Met een rondetafelconferentie over dit onderwerp toonde Xella zich niet alleen een belangrijke speler in de renovatiemarkt. Het gesprek kreeg een internationaal karakter door experts uit zowel Nederland als België uit te nodigen, om zo een breed kader te creëren en inzicht te bieden in dezelfde issues die spelen in verschillende landen.
De content die voortkomt uit de rondetafelconferentie kan daarnaast met een ander sausje vertaald worden naar de overige communicatie- of commerciële doelen die deel uitmaken van strategie van een organisatie.
Wilt u uw organisatie onder de aandacht brengen via een persbijeenkomst of rondetafelconferentie? Neem dan contact met ons op.